Zoeken:

Het jaar van reisblogger Denise: Terugblik op álle reizen van 2015

Van Londen tot Boedapest, Ljubljana en Athene. Van de dorre en verlaten woestijndorpjes in Tunesië naar de frisse bergtoppen in Slovenië. Ik stapte het afgelopen jaar weer diverse keren uit mijn comfort zone en reisde in 2015 verschillende uithoeken van Europa. Ook ging ik op avontuur in eigen land en probeerde ik overal de leuke reistips voor jullie te verzamelen.

Slapen deed ik onder andere in een lemen huisje, een houten boshut, een superdeluxe kasteel, een eeuwenoud klooster en in een futuristische capsule. Van gezellige Airbnb’s tot de meest luxueuze hotels. Tijdens mijn reizen kwam ik weer in aanraking met nieuwe culturen en ontstonden er prachtige ontmoetingen. Ik feestte tot diep in de nacht in onder andere Londen, Berlijn en Benidorm en kan met volle overtuiging zeggen dat 2015 een heel divers reisjaar was!

Hi, Denise uit de toekomst hier… 🙋🏻‍♀️
Je bekijkt momenteel een van mijn oude reisoverzichten. Hartstikke leuk – dus lees vooral even verder – maar sindsdien heb ik niet stilgezeten. Integendeel zelfs! Al 10 jaar lang blik ik daarom ieder jaar terug op alle reizen die ik maak. Hier vind je alle reisoverzichten:
2014 / 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020 / 2021 / 2023

Het jaar in cijfers

In 2015 stapte ik maar liefst 21 keer het vliegtuig in, legde ik duizenden kilometers af met de auto en was ik regelmatig op of in het water te vinden. Te land, ter zee en door de lucht reisde ik weer de wereld rond. Ik sliep in 25 verschillende accommodaties en was in totaal 50 dagen op reis. Binnen die 50 dagen reisde ik naar 16 verschillende bestemmingen en bezocht ik meer dan 35 steden en dorpjes. Niet verkeerd als je bedenkt dat ik daarnaast nog gewoon fulltime werkte en dus gebonden was aan een maximum aantal vrije dagen. Slim plannen heeft daar zeker bij geholpen!

Februari – Een nachtje in het Amsterdamse Fashion Hotel

Het jaar begon met een overnachting in het Amsterdams Westcord Fashion hotel. Ik ben geregeld in Amsterdam voor afspraken en events en eind februari was ik er voor het allereerste Travel Massive event in Nederland. Een netwerkvent voor mensen uit de reisindustrie. Gezellig en nuttig!

Samen met reiscollega en vriendin Henriette (van Travelaroundwithme.com) maakte we er maar gelijk een weekendje weg van. Dit weekend stond dus helemaal in het teken van borrelen, bijkletsen en (een klein beetje) werken.

Maart – Weekje Boedapest

Begin maart bezocht ik samen met een vriendin voor de allereerste keer Boedapest. Zonder to-do lijstjes of reisgids. Het Vissersbastion, Heldenplein, het Hongaarse Parlementsgebouw, de Sint-Stefanusbasiliek en de prachtige Opera. Ondanks mijn slechte voorbereiding konden we het toch allemaal afvinken.

We hadden een heel fijn appartement in het centrum geboekt en bezochten alle uithoeken van de stad. We verdwaalde in alle gezellige wijken van de stad en genoten van het Hongaarse eten, de fijne badhuizen en de eerste warme zonnestraaltjes van het jaar.

Maart – Een solo tripje naar Dresden

Een paar dagen na Boedapest stapte ik alweer het vliegtuig in naar Dresden. In mijn eentje verkende ik de stadsdelen Altstadt en Neustadt voor de speciale #YoungDresden campagne. Op uitnodiging ging ik op zoek naar alle leuke hotspots in de stad, zodat deze op social media gedeeld konden worden door het tourism board van Dresden.

Het was een verrassende solo trip waarbij ik heerlijk op mijn eigen tempo de stad kon ontdekken. Ik bezocht een aantal leuke bezienswaardigheden, dook een paar musea in en ontdekte de creatieve kant van deze stad aan de hand van street art, street food en concept stores.

Mei – Met een prijswinnaar naar Athene

Een groot aantal Griekse eilanden heb ik in mijn jongere jaren al bezocht. Toch was ik nog nooit in Athene geweest. Van Verkeersbureaus.info mocht ik begin april met Monique mee op stedentrip. Zij won namelijk als startend vlogger een te gekke reis door Europa en ik mocht haar tijdens haar reis in Athene gaan vergezellen als professioneel reisblogger. Een hele eer, al zeg ik het zelf.

We dronken drankjes in de wijk Gazi, babbelde onszelf naar binnen bij een van de populairste rooftop bars in Athene en genoten front-row van het fantastische uitzicht op de Akropolis. Ik kreeg een eigen appartement met een fenomenaal dakterras en wanneer de zon onderging smulde we van alle Griekse hapjes. Ik ben gek op de Griekse keuken en ook mijn vrienden, familie en collega’s waren blij met mijn bliksembezoekje aan deze stad. Ik kwam namelijk met 2 kilo baklava thuis!

Van alle stedentrips die ik in 2015 maakte, was Athene de leukste. Het blijft moeilijk om een favoriet te kiezen maar voor mij persoonlijk heeft Athene het allemaal. Een bruisend nachtleven, heerlijk eten, veel cultuur, hippe hotspots, fijne stranden en gastvrije mensen. Ik wil zeker nog een keer terug!

Juni – Weekendje Den Haag

In juni kreeg ik ineens een uitnodiging voor een nachtje proefslapen in eigen land. De eigenaresse van Dibbus B&B zocht namelijk nog wat mensen die haar accommodatie wilde testen. Samen met een vriendin verbleef ik in haar fijne accommodatie in hartje centrum. We maakte er gelijk een gezellig vriendinnenweekend van. Shoppen in de stad, heerlijk eten bij Mama Kelly’s en lekker borrelen tot in de late uurtjes.

Juni – Een bijzondere rondreis door Tunesië

De meest bijzondere reis van 2015 was zonder twijfel de rondreis door Tunesië die ik in juni maakte. Het was een persreis die mij van de drukke hoofdstad Tunis naar het fijne eiland Djerba bracht. Het was ook de meest omstreden persreis die ik maakte, aangezien ik een aantal dagen in de woestijn rondom Tatouine verbleef. Een woestijndorp dat ooit het decor was voor de allereerste Star Wars-film en nu (door het nabij gelegen Libië) overspoeld zou zijn door IS-strijders.

Achteraf bleek dit fake news maar door alle media aandacht was het kwaad al geschied. Ondanks het negatieve reisadvies voor deze regio en de vele discussies die hierover op social media ontstonden, besloot ik toch naar dit prachtige deel van het land af te reizen. Het was een prachtige ervaring om hier in de woestijn te slapen en ’s ochtends tussen de kamelen wakker te worden.

In de hoofdstad Tunis bezocht ik het Bardo museum waar drie maanden voor mijn bezoekje wel een terroristische aanslag had plaatsgevonden en 25 mensen om het leven waren gekomen. Ik vond het heftig om met eigen ogen te zien hoe de muren doorboort waren met kogelgaten en veel van de kunstwerken beschadigd waren door het brute geweld. Het maakte diepe indruk.

De schrik zat er dan ook goed in toen ik een aantal dagen na mijn reis het nieuws hoorde over de bloederige aanslag op het strand in Sousse. Een van de bestemmingen waar op dat moment geen negatief reisadvies voor was uitgegeven. Ondanks de prachtige herinneringen die ik er heb gemaakt, kleeft er dus een zwart randje aan deze reis.

Juni – Roadtrippen door Slovenie

Na een intense rondreis door Tunesië was ik een paar uur op Nederlandse bodem om van koffers te wisselen. Gelijk daarna vloog ik namelijk naar Venetië om vanuit daar met een huurauto naar Slovenië door te reizen. Samen met Henriette (van Travelaroundwithme.com) ben ik gaan roadtrippen door dit natuurschone land. Vanuit Kobarid reden we door naar Soca Valley, Postojna, Radovljica, Kranjska Gora, Ljubljana en Maribor. Uiteindelijk eindigde onze rondreis in het charmante dorpje Olimje waar we ons helemaal in de watten lieten leggen in het prachtige Terme Olimia Wellness hotel.

Terrasjes pakken in Ljubljana en het nachtleven ontdekken in Maribor. Ik ging raften op de Soca rivier, hiken door de bossen en sliep in een ECO chalet in de bossen bij Kobarid. In Maribor proefde we de Sloveense wijnen en aan de andere kant van het land bezochten we de op één na grootste druipsteengrot ter wereld. Ik ademde de frisse berglucht in vanuit mijn hotelkamer met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen.

Juni – Verrassend Luxemburg

Alsof ik in juni nog niet genoeg had gezien, stond er ook nog een persreisje naar Luxemburg op de planning. Samen met een paar andere content creators mocht ik namelijk op Luxemburg-stad gaan ontdekken. We bezochten de Kazematten, proefde alle lokale lekkernijen en genoten van de gemoedelijke sfeer die er in deze gezellige stad hangt. Verrassend, want ik had voor vertrek helemaal geen beeld bij Luxemburg.

Juni was een bizarre reismaand. Nooit eerder bezocht ik zoveel uiteenlopende bestemmingen in één maand. Met vlagen was het ook pittig omdat ik bijna de hele maand uit mijn koffer leefde en alle indrukken nauwelijks kon verwerken. Maar wat ben ik ontzettend dankbaar en blij dat ik het allemaal mocht meemaken!

Juni – Luikse wafels

Na Luxemburg bracht ik ook nog een bliksembezoekje aan Luik. Even snel wat cultuur snuiven in deze Belgische stad. Ik struinde over de markt, ging lekker winkelen, bezocht de prachtige Sint-Pauluskathedraal en verliet de stad niet zonder de welbekende Luikse wafels. Dat je bourgondisch kan genieten in Luik zal voor niemand als een verrassing komen.

Augustus – De andere kant van Benidorm

Aan het begin van het jaar had ik nooit kunnen bedenken dat ik in augustus naar Benidorm zou vliegen. Bij Benidorm denk je dankzij het program ‘Benidorm basterds’ namelijk toch al snel aan een vergrijsde badplaats vol rollators. Niet bepaald bucket list materiaal voor iedereen die nog niet met pensioen is. Toen ik een uitnodiging kreeg om een weekje naar Benidorm te gaan voor een speciale ‘millennials’ reis werd mijn interesse toch gewekt. Het was de perfecte kans om met eigen ogen zien of de vooroordelen kloppen.

Ondanks het feit dat ik verspreid over de boulevard zeker een aantal rollators gespot heb, zag ik ook een hele andere kant van Benidorm. Een bestemming vol met uitstekende restaurants, hippe beach clubs, luxe rooftop bars en fijne stranden.

Het hielp zeker mee dat ik met een hele gezellige club jonge dames was. We hebben tot diep in de nacht de bloemetjes buiten gezet. Benidorm by night bleek écht een hysterisch feestje en slapen was er gedurende deze trip dan ook niet echt bij. Wat ze dus ook mogen zeggen over Benidorm, in deze zogenaamde ‘vergrijsde’ stad voelde ik me opvallend genoeg weer even zestien.

Dat kostte wel de nodige energie want naast al het dansen en het drinken van de nodige cocktails stond ik overdag stijf van de adrenaline door alle wateractiviteiten die op het programma stonden. We gingen waterskiën, jetskiën en kajakken. Ook mocht ik voor de allereerste keer duiken. Iets wat ik eindelijk van mijn bucket list kan afvinken!

Oktober – 48 uur in Londen

Samen met 25 collega’s vloog ik begin oktober voor een bedrijfsuitje naar het land van de rode telefooncellen, dubbeldekkers, scones en pubs. Ik was slechts 48 uur in Londen maar in korte tijd hebben we veel van deze Engelse hoofdstad gezien. We nipte champagne in de Londen Eye, spotte eekhoorntjes in Hyde Park, gingen stappen in de beste clubs van Londen en genoten van het uitzicht vanaf The Shard. Een heel gezellig bedrijfsuitje waar we het op het werk nog regelmatig over hebben!

Oktober – Een UNESCO tour door Centro de Portugal

Eind oktober mocht ik op persreis naar Centro de Portugal. Vanuit Porto reisde ik met een aantal journalisten langs alle belangrijke UNESCO highlights in centraal Portugal. Deze culturele reis eindigde uiteindelijk in Lissabon. Onderweg bezochten we een flink aantal bezienswaardigheden, zoals bijzondere kerken, kloosters en monumenten.

We reden langs schilderachtige dorpjes en sliepen in unieke accommodaties. Zo mocht ik overnachten in een middeleeuws paleis, sliep ik in een boho-chic boutique hotel en werd ik ’s ochtends wakker in een historisch Portugees dorpje.

De universiteitsstad Coimbra bleek prachtig te zijn en extra bijzonder was de nachtelijke zoektocht naar prehistorische rotstekeningen in Côa Valley. Met pijn in mijn hart pakte ik het vliegtuig terug naar Nederland. Want wat was het fijn om weer even in Portugal te zijn!

November – Naar een bloggershuis in Friesland

Samen met een aantal Nederlandse reisbloggers was ik begin november in Friesland. We sliepen vlakbij het Lauwersmeer in een groot bloggershuis en gingen de strijd met elkaar aan tijdens een heuse bloggers battle. Ik hing aan touwen, klom over netten heen en rende bloedfanatiek over het parcour. Helaas won mijn groep niet maar we hebben we wel ontzettend gelachen tijdens deze iets te fanatieke challenge.

In Dokkum proefde ik heerlijke Friese kaasjes en ik nam ook nog een kijkje in het dorpje Kollum. Midden in de nacht staarde ik bij Lauwersmeer naar de heldere sterrenhemel (want dit is een officiële starlight destination) en overdag genoot ik van een gezellige high tea bij de Theefabriek.

November – Slapen in een Amsterdamse CityHub

Eind november sliep ik in een nieuwe Amsterdamse accommodatie. Het CityHub hostel herbergt namelijk 30 slaapcapsules en opende dit jaar haar deuren. Heel luxe is het niet aangezien de capsules enkel uit een bed bestaat. Normaal gesproken zul je mij niet snel in een hostel vinden en al helemaal niet in een kamer van dit formaat. Maar gezien het unieke karakter wilde ik het toch graag een keer testen. In Japan zie je dit type accommodatie namelijk heel veel en daar is het voor reizigers zelfs een must-do om in een soortgelijke capsule te verblijven.

Het voelde alsof ik een nachtje had doorgebracht in een spaceshuttle. Bijzonder was het zeker, al vond ik het wel een beetje gehorig en warm. Volgende keer dus liever weer een nachtje in een gewone kamer.

December – Mijn verjaardag in Berlijn

Mijn verjaardag vierde ik dit jaar in Berlijn. Geheel binnen het thema van dit jaar want 2015 stond in het teken van stedentrips. Op de valreep kon ik Berlijn nog mooi toevoegen aan het lijstje. Nooit eerder bezocht ik zoveel verschillende Europese steden in één jaar tijd.

Berlijn behoort zeker tot de leukste steden in Europa en dankzij de velen kerstmarkten kwam ik begin december al helemaal in winterse sferen. De kerstman kwam mij hoogstpersoonlijk feliciteren op mijn verjaardag, al was zijn baard wel een beetje afgezakt op het moment suprême.

December – Leuven in kerstsferen

Het laatste tripje van het jaar bracht mij in Leuven. Hier sliep ik samen met drie vrienden in een oud klooster, leerde we zelf de lekkerste chocolade truffels maken tijdens een kookworkshop met een chocolatier, proefde ik verschillende Belgische biertjes en ontdekte ik dat je er ook goed kan shoppen voor kerstcadeaus. Leuven is echt een hele leuke stad voor een weekendje weg in december.

Slotpleidooi

Terugkijkend op al deze reizen ben ik ontzettend dankbaar voor alle mooie dingen die ik dit jaar heb meegemaakt. Zoveel gezien en zoveel gedaan! Hoewel ik dit jaar geen verre reizen heb gemaakt, ben ik wel ontzettend vaak op stedentrip in Europa geweest.

Wat volgend jaar gaat brengen weet ik nog niet. Het enige wat ik nu al weet is dat ik in januari een ontzettend mooi avontuur ga beleven in Finland en Zweden. Ik ben namelijk als enige Nederlandse reisblogger geselecteerd voor de Nordic Bloggers Experience. Samen met 55 andere internationale reisbloggers mag ik op unieke wijze Scandinavië gaan ontdekken. Iets waar ik ontzettend veel zin in heb!

Voor mijn gevoel ben ik dankzij mijn reisblog in een bizarre rollercoaster terecht gekomen die nog iedere dag vooruit denderd. Ik blijf het ongelofelijk vinden dat er zoveel mooie dingen – mede dankzij jullie – op mijn pad zijn gekomen. Daarom wil ik jullie allemaal bedanken! Bedankt voor het lezen van mijn blogs, de lieve reacties, de vragen die ik per mail binnen krijg en alle likes op social media. Laten we samen proosten op een minstens zo mooi (reis)jaar in 2016!

Denise van Rijswijk

Dit artikel is geschreven door Denise van Rijswijk. Reisfanaat en founder van inhetvliegtuig.nl die al sinds 2012 haar reistips deelt. Altijd op zoek naar de mooiste hotels, de beste culinaire adresjes én het noorderlicht.

Deze artikelen vind je vast ook leuk

Extra reistip: Spaar Miles

Met deze creditcards spaar je automatisch Reward Miles voor upgrades en gratis vliegtickets

Amex Flying Blue

▪ 1,5 Miles per euro
▪ Kosten: €65 p.m.

Shop de look!

Vlieg je binnenkort naar een tropisch bestemming of ga je een stedentrip maken? Waar het vliegtuig ook landt, wij hebben alvast de leukste producten voor op je inpaklijstje verzameld. Stijlvolle items die niet in je koffer mogen ontbreken en altijd goed van pas komen. Met deze items op je vakantielijstje weet je zeker dat je travel outfit helemaal af is en je zonder zorgen op reis kunt.