Zoeken:
2017 in reizen jaaroverzicht

Fotoverslag van 2,5 week reizen door Indonesië

I’m baaack! Na bijna 3 weken reizen door Indonesië ben ik weer terug in ons kleine kikkerlandje. Echt vrolijk gestemd ben ik niet. Momenteel ben ik aan het strijden tegen een gigantische after-holiday-dip. Want boy oh boy wat was het een fantastische reis. Misschien wel de mooiste reis tot nu toe. En dat zeg ik als doorgewinterde reiziger natuurlijk niet zo snel.

Na de vele persreizen die ik de afgelopen jaren maakte, was ik al langere tijd heel erg toe aan een échte vakantie. Met veel zon, strand, cocktails en palmbomen. Vandaar dat het de afgelopen weken ook hier even wat stiller was. Ik was 100% aan het genieten in Indonesië, deelde nog wel veel tropische plaatjes op social media, maar trok me even terug van mijn blog. Even weer ouderwets genieten van een welverdiende vakantie.

Voor vertrek deelde ik mijn reisroute voor Indonesië al met jullie en daar zijn we niet van afgeweken. Samen met mijn vriend bezocht ik Bali, Lombok en Gili Air. Op Bali verbleef ik in Canggu, Nusa Dua en Ubud. In totaal sliepen we in 6 verschillende accommodaties. Van iedere accommodatie zal nog een uitgebreide review verschijnen. Ook ga ik jullie de aankomende weken overspoelen met mooie reisverhalen, uitgebreide travel guides en sprankelende foto’s. Vandaag wil ik alvast samen met jullie terugblikken op deze tropische droomreis. Een kleine (maar zeer uitgebreide) sneak preview dus.

We vlogen vanaf Schiphol met Qatar Airways naar Denpasar. Tussendoor hadden we nog een tussenstop in Doha.

Helemaal hyper en klaar voor onze vakantie!

Aan boord kregen we heerlijk eten en zelfs lekkere wijntjes!

Hippie vibes in Canggu

We vlogen met Qatar Airways via Doha naar Denpasar op Bali. We kwamen tegelijk aan met de koning van Saoedi-Arabië, die Bali bezocht voor een staatsbezoek en een weekje vakantie. Maar liefst 1500 mensen reisde met hem mee en bij aankomst leek het wel alsof heel Bali op de komst van koning Salman zat te wachten. Langs de straten stonden honderden mensen klaar om een glimp van hem op te vangen en onze taxichauffeur vertelde dat het vliegveld extra schoon en mooi was gemaakt voor zijn komst. Hadden wij even geluk!

Naast de drukte werd ik bij aankomst ook gelijk bevangen door de hitte. Heel anders dan tijdens mijn andere reizen naar Azië. Bali ontving mij met een extreem warme en klamme deken. Maart valt binnen het regenseizoen en staat bekend als een van de hetere maanden. Heet was het zeker, maar regen hebben we vrijwel niet gehad (op een middagje miezerregen na). Lucky us! Al was de luchtvochtigheid er ontzettend hoog, waardoor je constant de drang voelt om onder de douche te gaan staan. Gelukkig raakte ik na een paar dagen gewend aan deze broeierige warmte en wist ik mijn hoofd al snel wat koeler te houden.

Wat hielp was een frisse duik in onze eigen privé zwembad. We verbleven namelijk drie nachten in een riante villa van Kampoeng Villa’s in Canggu en herstelde daar rustig van onze jetlag. Deze accommodatie was zo fijn en mooi dat het moeilijk was om de deur uit te stappen. We werden namelijk op onze wenken bediend met roomservice, beschikte over een gigantische woonkamer met openslaande deuren en konden lekker de hele dag van ons eigen zwembadje genieten.

Natuurlijk hebben we ook Canggu verkend. Het kriebelde namelijk om al snel op ontdekkingstocht te gaan. Canggu is echt een hippie dorpje aan het strand. Vol surfers, hipster barretjes en vegan restaurants. We liepen er van het ene na het andere leuke tentje. Ook hebben we de taxi gepakt naar het nabijgelegen Seminyak, wat uiteindelijk veel drukker en toeristische bleek dan het laidback plaatsje Canggu.

Onze villa met privé zwembad in Canggu.

Een gigantische villa helemaal voor onszelf.

Achter onze villa lagen prachtige rijstvelden.

De straten staan vol met hipster winkeltjes in Canggu.

Overal zie je surfers met hun boards rondrijden op scooters.

Surfers bij Batu Bolong beach.

Bij restaurant Betelnut genoten we van dit spicy maaltje.

En voor de beste cheesecake gingen we naar het leuk ingerichte Moana in Canggu.

Op (proef) honeymoon in Nusa Dua

Na vier dagen in Canggu zijn we doorgereisd naar Nusa Dua. Omdat we over Kuta alleen maar horror verhalen hoorde (lees: massatoerisme en veel dronken Australiërs) hebben we dit stuk van Bali geskipt. Op de heenweg naar Nusa Dua kwamen we er wel langs en dat was eigenlijk al genoeg om te zien dat we de juiste keuze hadden gemaakt om hier niet naartoe te gaan.

Nusa Dua is een strandbestemming voor de rich and famous. Niet voor niets koos de koning van Saoedi-Arabië voor deze vakantiebestemming. Tegelijk met ons verbleef hij in een van de luxe hotels langs het strand. Enige verschil is dat hij twee complete hotels afhuurde voor zichzelf en zijn entourage van 1500 man. Al mochten wij ook absoluut niet klagen. We kregen namelijk de Royal Suite en de Sadara Suite toebedeeld in het Sadara resort en genoten van een vergelijkbare koninklijke behandeling.

Op uitnodiging mochten we het special honeymoon arrangement uittesten. En ons verblijf hier voelde inderdaad als een huwelijksreis. We dineerde bij kaarslicht tussen de rozenblaadjes op het strand, mochten in een aparte “luxere” ruimte ‘s ochtends ontbijten, kregen cocktails en massages aangeboden, en genoten bij ons eigen privé badje van een hele bijzondere afternoon tea. We zijn samen ook nog gaan jetskieën en hebben prachtige wandelingen gemaakt langs de mooie stranden van Nusa Dua.

In de Sadara suite genieten van mijn eigen badje aan het strand.

We werden verrast met een afternoon tea die gepresenteerd werd in een reuzenrad. Hoe leuk?!

Expeditie Robinson achtige settings langs de stranden van Nusa Dua.

Herkennen jullie deze ook uit Expeditie Robinson? De Pandanus vrucht!

Heerlijk in de zon langs de witte stranden wandelen.

Eén van de exclusieve privé stranden die je in Nusa Dua kunt vinden.

Een 5-gangen diner op het strand bij het Sadara boutique resort. Almost like a honeymoon!

Naar het tropische eiland Gili Air

Vanuit Bali zijn we halverwege onze reis naar Lombok gevlogen. Vanuit daar hebben we een taxi gepakt naar de haven van Bangsal. Daar konden we op de public boat stappen die ons voor slechts €0,80 naar Gili Air bracht. We hebben er bewust voor gekozen om de route op deze manier af te leggen en niet vanuit Bali rechtstreeks met de boot te gaan. De zee kan namelijk nogal wild worden en we wilde na een bezoekje aan Gili Air ook nog graag wat van Lombok zien. Qua tijd scheelde het ook amper wat en vanuit het vliegtuig hadden we prachtig uitzicht op Lombok.

Eenmaal aangekomen op Gili Air had ik de vibe al snel goed te pakken. Hier gaat het er namelijk allemaal net wat rustiger en gemoedelijker aan toe. Er rijden geen auto’s dus er zijn ook geen opdringerige taxi chaffeurs die je constant aanspreken. Op Gili Air verplaats je je per voet, met paard en wagen of je pakt de fiets. Wij verbleven in het onlangs geopende Mola2 resort en mochten gratis gebruik maken van de fietsen die ze hebben staan. Overigens zonder slot. Want op Gili Air zet iedereen zijn fiets gewoon neer waar die wilt zonder deze op slot te zetten. In drie kwartier kun je het eiland gemakkelijk rondfietsen.

Op Gili Air hebben we eigenlijk niks anders gedaan dan lekker in de zon zitten, biertjes drinken, snorkelen en lekker Indonesisch eten onder de sterrenhemel. Toen wij er waren was het volle maan, maar in tegenstelling tot het verderop gelegen Gili Trawangan, vind je op Gili Air zelden grote full moon party’s. Gelukkig maar want wij kwamen hier juist voor onze rust en genoten er van de heerlijke relaxte vibe.

Het snorkelen bij Gili Air was ook een ervaring die ik niet snel zal vergeten. Kilometers lang komt het water niet verder dan je knieën en kun je van heel dichtbij de meest tropische vissen, koraal en zeesterren bekijken. Ik hoopte ook op het spotten van een schildpad maar die heb ik helaas niet gezien. Goed excuus om ooit nog een keer terug te keren naar dit fijne eiland.

Vanuit Lombok met het bootje aangekomen op Gili Air.

Schommelen in de zee met op de achtergrond de andere twee Gili’s.

Op Gili Air rijden geen auto’s dus we hebben met de fiets een rondje rond het eiland gemaakt.

Op de prachtige stranden dronken we uiteraard Bintang biertjes.

De dagen vulde we met een beetje rondfietsen, biertjes drinken en snorkelen in de zee. Wat een leven!

Tijdens het snorkelen kwamen we ontzettend veel blauwe zeesterren tegen.

Maar helaas ook ontelbaar veel stekelige zee-egels.

Op Gili Air verbleven we aan het strand in het onlangs geopende Mola2 resort.

De laatste avond aten we bij volle maan onder sterren op het strand. Magisch mooi!

Het ongereptere Lombok

Met pijn in mijn hart verliet ik Gili Air. Ik had er nog weken langer kunnen blijven. Gelukkig stond er nog veel moois op het programma. Met de boot zijn we terug naar Lombok gegaan. Daar verbleven we in de badplaats Senggigi. Al kun je nauwelijks van een badplaats spreken als je het mij vraagt. Misschien lag het aan het seizoen, maar in Senggigi was weinig te beleven. Voor leuke bars en restaurants ben je hier dus niet aan het juiste adres. Desalniettemin waren daardoor de stranden verlaten en zag Lombok er veel ongerepter uit dan Bali.

Het geluk wil ook dat wij al op het mooiste plekje van Senggigi verbleven. Daardoor viel Senggigi denk ik een beetje tegen. Het Svarga resort stond namelijk al jarenlang op mijn wishlist en bleek in het echt nog mooier dan op Pinterest. De suites zijn namelijk prachtig ingericht met natuurlijke materialen en vanuit de inifinity pool heb je adembenemend uitzicht op de eindeloze velden vol palmbomen. Bij helder weer kun je zelfs de Batur vulkaan die in Bali staat zien.

Tijdens zonsondergang lag ik in het zwembad en even had ik een pinch me momentje. Want gebeurde dit nou echt? Zelden heb ik namelijk zo’n prachtige zonsondergang gezien. De zon zakte weg in de zee en verdween langzaam uit het zicht door de velen palmbomen. De temperatuur lag nog ver boven de 25 graden en vanuit de moskeeën klonk het avondgebed. In tegenstelling tot Bali is het merendeel van de bevolking hier namelijk moslim.

De straten van Senggigi. Een stuk rustiger dan in Bali.

In Indonesië klinkt overal de muziek van deze twee legendes. In Senggigi spotte ik een hoop mooie street art.

De stranden in Senggigi waren tijdens ons verblijf bijna leeg. Hier en daar troffen we enkel wat vissers aan.

De ingang van onze suite in het Svarga resort. Lekker tropisch!

En zo zag het er van binnen uit. Lekker ruim, fris en clean.

Vanaf de hoogste suites heb je het mooiste uitzicht.

Waanzinnig om ‘s ochtends zo wakker te worden!

Omringt door bergen en ongerepte velden vol palmbomen.

En als je dan tijdens zonsondergang het zwembad induikt is dit je uitzicht. Dat is pas een infinity pool!

Terug naar Ubud in Bali (deel 1)

Na al deze mooie ervaringen en indrukken maakte we ons klaar voor het laatste deel van de reis. Terug naar Bali! Waar we de laatste dagen door zouden brengen in Ubud. Weliswaar op verschillende locaties omdat we in twee verschillende hotels mochten overnachten.

De eerste drie dagen sliepen we in het Udaya resort dat slechts een paar dagen geopend was. De officiële opening moest zelfs nog plaats vinden. En zo lagen we ineens als een van de eerste in een gloednieuwe villa met privé zwembad. De villa’s zijn echt gigantisch en vanuit het ligbad kijk je uit op het zeer ruime zwembad. Het is echt een pareltje van en resort en zelden heb ik zo’n vriendelijke staff meegemaakt. Ze hebben echt alles tot in de puntjes verzorgd en we werden  door het voltallige personeel als filmsterren onthaald en uitgezwaaid.

Ik ben echt verliefd geworden op Ubud. Met haar talloze leuke boetiekjes en prachtige restaurants. Diezelfde liefde voelde ik voor de aapjes in het Monkey Forest. Al leek het wel een beetje op de Apenheul. In Maleisië klommen de agressieve makaken het balkon van mijn hotel op en grepen ze alles wat los en vast zat. Deze apen waren een stuk tammer en werden door speciale parkwachter streng in de gaten gehouden. Een hele andere beleving dus. Al zagen we wel dat een verdwaalde aap in het centrum van Ubud er met een houten beeldje vandoor ging. Eigenhandig gestolen uit een winkeltje. Hoe brutaal? En wat moet die er ook mee?!

Een andere leuke bezienswaardigheid is de semi-overdekte markt in Ubud. Vooral bekend van de film eat-pray-love. Ze verkopen er heel veel van hetzelfde maar het is heel erg leuk om hier doorheen te lopen. Binnen verdwaalde we in de donkere kelders, waar groente en fruit uitgesorteerd wordt. Een hele belevenis om hier doorheen te struinen.

Met dit piepkleine propellervliegtuigje vlogen we terug naar Bali.

Onze gigantische villa in het Udaya resort in Ubud.

Wederom met een privé-zwembad!

Het gloednieuwe resort ligt midden tussen de palmbomen en rijstvelden.

Ook in het monkey forest gelden regels. Dit sneaky aapje had het duidelijk niet begrepen.

Ik smolt gelijk voor deze oogjes. Zelf vond die mijn camera wel erg interessant.

Een middagje slenteren op de markt in Ubud. Bekend uit de film “Eat, Pray, Love”.

Een wirwar van kraampjes en binnen in de donkere gangen verdwaal je al helemaal.

Veel van hetzelfde, maar heel gezellig om doorheen te lopen.

Onze laatste dagen in Ubud (deel 2)

Vanuit het Udaya resort zijn we na een paar dagen verhuist naar het Kayon resort. Het iets oudere zusje binnen deze keten. Een hotel dat zichzelf al bewezen heeft. Met een prachtige infinity pool en suites die uitkijken op de rivier. Lunchen doe je hier onderaan een waterval en regelmatig vinden er traditionele Balinese voorstellingen plaats. Je merkt echt dat beide hotels onder hetzelfde management vallen. Want ook hier werden we vorstelijk ontvangen en op onze wenken bediend.

De laatste dag in Bali hebben we cultureel afgesloten. We hebben tempels bezocht, zijn naar een koffieplantage geweest, keken uit op de Batur vulkaan en bezochten de welbekende rijstvelden. Al bleken die een stuk toeristische dan gehoopt. Gelukkig konden we de volgende dag nog met een privé gids van het hotel op pad om meer van het nabijgelegen dorpje te zien. En daar spotte we prachtige rijstvelden die nog redelijk onontdekt zijn.

Onze reis door Indonesië bleek magisch mooi te zijn. We sliepen in de meest exclusieve hotels, hadden geluk met het weer, genoten van de heerlijke Indonesische keuken en deden indrukken op die we niet snel meer zullen vergeten. Helaas komt aan al het moois een einde. Gelukkig hebben we de foto’s nog.

Het Kayon resort ligt aan een rivier. Aan dit tafeltje hebben we fijn geluncht naast een waterval.

De laatste dagen genoot ik met volle teugen van dit prachtige zwembad.

Overigens ook van het uitzicht op de Batur vulkaan.

De Gunung Batur vulkaan is nog steeds actief.

Een bezoekje aan de Holy Spring temple stond ook op het programma.

De Tegalalang rijstvelden waren voor mij een flinke tegenvaller. Hordes toeristen, veel souvenir winkels en opdringerige verkopers. Zonde!

De rijstvelden achter onze eigen hotel bleken een stuk mooier en ongerepter. Geen toerist te bekennen!

Een van de laatste foto’s die we maakte in Bali. Lekker dobberen in de jungle en uit een kokosnoot drinken.

Extra reistips voor Indonesië

Goedkoop vliegen naar Indonesië? Op Skyscanner.nl kun je gemakkelijk tickets vergelijken van verschillende airlines. Ook kun je heel eenvoudig een prijsalarm instellen zodat je automatisch bericht krijgt als de prijzen dalen. Zo weet je zeker dat je profiteert van de beste aanbieding.

Zelf boek ik regelmatig vliegtickets bij Cheaptickets, Momondo en Expedia. Daar hebben ze namelijk vaak kortingsacties en goede deals. De volgende airlines vliegen vanaf Amsterdam frequent naar Indonesië: KLM, Garuda Indonesia, Turkish AirlinesEmirates, Etihad en Qatar.

Wil je weten wat er nog meer te doen is in Indonesië of ben je op zoek naar andere leuke excursies, restaurants, hotels en hippe hotspots in Bali? Bekijk dan de Indonesië travel guide voor alle tips.

Travel guide voor Indonesië

3 Reacties
Deel dit artikel
Denise van Rijswijk

Denise van Rijswijk is de founder van Inhetvliegtuig.nl. Ze houdt van luxe reizen, gastronomie, avontuur en cultuur snuiven. Daarnaast spaart ze fanatiek frequent flyer miles en is ze altijd op zoek naar de leukste adresjes. Van de beste restaurants tot de meest exclusieve design- en boutique hotels.

3 Reacties
  • Mooie plekjes heb je bezocht!

Volgende keer vooral ook de rijstvelden van Jatiluwi bezoeken. Die zijn mooier én er komen (bijna) geen toeristen.

23 maart 2017 at 18:14
  • Wauw, prachtige foto’s! Volgens mij hebben jullie een geweldige reis gemaakt 🙂 Met prachtige hotels, dat zie ik ook wel zitten. Helaas hangt daar waarschijnlijk ook een flink prijskaartje aan :p

26 maart 2017 at 20:09
  • Melanie
    Beantwoorden

Wat een leuk verhaal. Mooie foto’s ook inderdaad. Het doet mij die goede oude tijd uit Indonesie herinneren!

14 april 2017 at 00:28

Laat een reactie achter

Meer over Indonesië

Shop de look!

Vlieg je binnenkort naar een tropisch bestemming of ga je een leuke stedentrip maken? Waar het vliegtuig ook landt, wij hebben alvast de leukste producten voor op je inpaklijstje verzameld. Stijlvolle items die niet in je koffer mogen ontbreken en altijd goed van pas komen. Met deze items op je vakantielijstje weet je zeker dat je trafel outfit helemaal af is en je zonder zorgen op reis kunt. Geniet van je reis!