Zoeken:
vakantie oman

Het jaar van reisblogger Denise: Terugblik op álle reizen van 2019

Aan het einde van ieder jaar blik ik altijd terug op alle reizen die ik in dat jaar gemaakt heb. Even een moment van reflectie in deze drukke tijden. Want juist doordat ik zo vaak op reis ben, gaat voor mijn gevoel de tijd steeds sneller en daardoor vergeet ik soms om achterom te kijken.

Met de jaarwisseling die voor de deur staat, gaan we ook een nieuw decennium in. Daarmee ontkom ik er ook niet aan om even terug te blikken op de afgelopen 10 jaar. Want wat was het een bijzondere en onvergetelijke reis!

Iets meer dan 7 jaar geleden ging Inhetvliegtuig.nl live en sindsdien staat mijn leven in het teken van stedentrips, avontuurlijke roadtrips, koffers in- en uitpakken, hotels testen, van gate naar gate rennen en de meest bijzondere plekken ter wereld bezoeken. Natuurlijk komt er achter de schermen veel meer bij kijken, maar ik ben nog iedere dag dankbaar dat ik dit (mede dankzij jullie) inmiddels al 2 jaar mijn fulltime droombaan mag noemen!

Hi, Denise uit de toekomst hier… 🙋🏻‍♀️
Je bekijkt momenteel een van mijn oude reisoverzichten. Hartstikke leuk – dus lees vooral even verder – maar sindsdien heb ik niet stilgezeten. Integendeel zelfs! Al 10 jaar lang blik ik daarom ieder jaar terug op alle reizen die ik maak. Hier vind je alle reisoverzichten:
2014 / 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020 / 2021 / 2023

De meest bijzondere momenten van 2019…

Een korte terugblik

De afgelopen jaren ging ik steeds vaker voor mijn werk op reis en ook dit jaar heb ik zeker niet stilgezeten. Voor mijn gevoel ben ik amper thuis geweest en ik zag in korte tijd meer dan ooit tevoren. Zo mocht ik het noorderlicht aanschouwen in IJsland, stond ik oog in oog met olifanten en luipaarden in Sri Lanka, spotte ik dolfijnen voor de kust van Mauritius en Madeira én was ik te gast op een sprookjesbruiloft in Madrid.

Ik stond dit jaar ook voor het eerst op de evenaar in Ecuador, sliep in de betoverende woestijn van Oman, verbleef op 1300 meter in een zelfvoorzienende villa in Slovenië en overnachtte in een luxe waterbungalow op een privé eiland in Maleisië. Een aaneenschakeling van geluksmomentjes!

Ook vloog ik weer mijn geliefde stad Hong Kong, waar ik vanuit mijn hotelkamer de spectaculaire skyline van de stad kon zien en vrijwel iedere dag de lekkerste sushi en dumplings at. In het holst van de nacht zag ik hoe reuzenschildpadden hun eieren legde voor de kust van Oman. Ik zag de eieren uitkomen in Sri Lanka, zwom samen met deze prachtige dieren door de tropische wateren van Maleisië en spotte ook nog wat reuzenschildpadden op Mauritius. Iets waar ik 10 jaar geleden enkel van kon dromen!

Het jaar in cijfers

In 2019 ging ik maar liefst 19 keer op reis. Ik maakte 6 reizen buiten europa, 9 rondreizen en 2 (inauguratie) cruises. Ook ging ik 2 keer op workation in eigen land en bezocht ik 2 congressen in het buitenland. Ik bezocht in totaal 16 landen (waarvan 5 door mij nog onontdekt waren), 4 continenten en 17 steden (waarvan 11 hoofdsteden). Ook stapte ik 31 keer aan boord van een vliegtuig en sliep ik in totaal 91 nachten in 56 hotels. Alles bij elkaar was ik 115 dagen op reis en dat is wéér een persoonlijk record.

Golden Circle Route IJsland

IJsland

Januari

De eerste reis van 2019 bracht mij in IJsland. Waar het in januari nog volop winter was en de temperaturen ver onder nul lagen. Met een grote 4×4 reed ik samen met een vriendin door het besneeuwde landschap. We reden de welbekende Golden Circle route en plakte daar een ritje naar Vík en de welbekende watervallen aan vast. Als kers op de taart werden we ook nog getrakteerd op het noorderlicht.

Hamburg

Februari

In februari bezocht ik weer eens Hamburg. Dit keer niet voor een stedentrip, maar voor KeyFrame’19; een congres over video’s maken en alles wat daarbij komt kijken. Ik houd van creatief bezig zijn en vond het dan ook heerlijk om 3 dagen lang weer even in de schoolbanken te zitten en te luisteren naar professionele filmmakers. Na de seminars doken we de stad in voor de praktijklessen.

Oostenrijk

Maart

In maart stond het laatste tripje naar de sneeuw op de planning. Ik bezocht twee luxe wellness hotels in en rondom het skigebied Kühtai en genoot net als het jaar ervoor weer van de prachtige landschappen van Oostenrijk. Met een pistenbully reden we de berg op om daar in een houten chalet te gaan kaasfonduen. Dit jaar lag er een extra dik pak sneeuw en ondanks de kou was het de perfecte plek voor een ontspannen wellness break.

vakantie oman

Oman

Maart

Het voelde een beetje onwerkelijk, maar nog geen twee dagen na mijn trip naar Oostenrijk stond ik in de snikhete woestijn van Oman. Met maar liefst 40 graden verschil was ik in een compleet andere wereld terecht gekomen. En wat voor een sprookjeswereld! Tijdens deze persreis bezocht ik de wadi’s, de prachtige moskeeën, ging ik off-road door de bergen, sliep ik in de woestijn en mocht ik de nacht doorbrengen in het luxe The Chedi hotel.

Sri Lanka

Maart / April

Voor het eerst vloog ik dit jaar naar Sri Lanka om daar twee weken lang de mooiste plekjes van het land te ontdekken. Ik sliep in prachtige boutique hotels, bezocht de mooiste stranden, dwaalde door de stad Galle en ging op safari om luipaarden, beren en olifanten te spotten. Een indrukwekkende reis, helemaal omdat nog geen week later de verschrikkelijke aanslagen op verschillende luxe hotels plaatsvonden.

Hong Kong

April

In samenwerking met Cathay Pacific vlogen we begin dit jaar in business class met de nieuwe A350 naar een van mijn favoriete steden; Hong Kong. We sliepen in het prachtige Four Seasons en The Langham hotel (beide met spectaculair uitzicht op de stad) en lieten ons flink verwennen bij twee Michelin restaurants. Een bijzonder luxe stedentrip waar we nog regelmatig naar wegdromen.

Maleisië

Vanuit Hong Kong vlogen we door naar Maleisië voor een heerlijke vakantie. Mede dankzij de prachtige stranden en eilanden blijft Maleisië een van mijn favoriete bestemmingen in Azië. Twee weken lang hebben we gesnorkeld, heerlijk gegeten en verschillende eilandjes bezocht. We sliepen in een gigantische privé villa in The Taaras, in een prachtige waterbungalow op Pangkor Laut en in het gloednieuwe W hotel in Kuala Lumpur.

Celebrity Edge

Mei

Dit jaar ging ik voor het eerste mee op cruise. Al was het niet echt een standaard cruise, maar een inauguratie cruise to nowhere. De Celebrity Edge – een van de meest luxe schepen ter wereld – maakte in mei namelijk haar eerste Europese vaart en dat werd feestelijk ingeluid met een 3-daagse cruise voor de kust van Southampton. Als een van de eerste mochten we alle faciliteiten van dit unieke schip uittesten. Een waanzinnig leuke ervaring!

Madrid

Een van de leukste dingen aan reizen, zijn de ontmoetingen met andere reizigers. Toen ik in 2014 op persreis ging naar Costa Rica, had ik nooit kunnen bedenken dat ik dit jaar op de bruiloft zou staan van een van mijn Spaanse reisgenoten van die reis. De bruiloft vond plaats in een pittoresk dorpje vlakbij Madrid. Na de kerkelijke ceremonie barste het feest los in een oud treinstation dat aangekleed was met duizenden lichtjes. Een droombruiloft!

Mauritius

Juni

In juni mocht ik Mauritius ontdekken. Een eiland dat al een aantal jaar op mijn bucket list stond. En wat was het leuk! Het eiland verraste mij met talloze activiteiten en bezienswaardigheden. Ik maakte een fietstocht door de suikerrietplantages, bezocht de spectaculaire Chamarel waterval, spotte dolfijnen voor de kust en zette samen met de locals een heerlijke maaltijd in elkaar. Mauritius is zoveel meer dan alleen mooie stranden!

meer-van-annecy

Meer van Annecy

September

Na een zomerstop van twee maanden reisde ik half september weer af naar Frankrijk. Dit keer ging de (pers)reis naar de Savoie Mont Blanc, om daar het helderblauwe meer van Annecy te bezoeken. Waar de zon toen nog volop scheen en ik op het terras genoot van heerlijke Franse gerechten en wijnen. Ik kon niet stoppen met het fotograferen van alle gekleurde huizen en keerde met een tas vol lekkere kaasjes terug.

auto huren in Slovenië

Slovenië

September

Over Slovenië heb ik al veel geschreven en ik kon dan ook niet wachten om terug te keren. We huurde een auto en maakte een spectaculaire roadtrip. Ik liet mij weer betoveren door de ongerepte natuur, de spectaculaire Škocjan Caves en fantastische wijnen. We sliepen in unieke accommodaties, waarvan de zelfvoorzienende villa op 1300 meter hoogte toch wel de meest bijzondere was.

Italië

Oktober

Na onze reis door Slovenië reden we door naar Noord-Italië. Hier bezochten we een klein deel van de Dolomieten, het Gardameer en de sfeervolle steden; Merano, Trento en Verona. We sliepen in 3 verschillende wellness resorts (o.a. in deze en deze) en sloten onze reis af met een paar dagen Venetië. Deze stad op het water behoort wat mij betreft terecht tot de mooiste steden ter wereld en in oktober was het er verrassend rustig.

Workation I

In oktober ging ik op workation in eigen land. Een week lang verbleef ik op de Veluwe in een fijn “strandhuis” op Droompark de Zanding. In de piepkleine tiny offices vond ik even de rust en ruimte om alles uit te werken, veel te schrijven en technische verbeteringen aan de site door te voeren. Een productieve week met voldoende tijd over om heerlijk te wandelen op de Veluwe en bij te kletsen met reiscollega Maaike (van @travelalut).

Norwegian Encore

November

Slechts een paar maanden na onze eerste cruise ontvingen we een uitnodiging voor de inauguratie van de Norwegian Encore. Samen met een select groepje media mochten we mee op de eerste afvaart van Bremen naar Southampton. Een unieke kans om als allereerste het schip te ontdekken. De kartbaan, het VR-paviljoen en het laserquest parcours waren toch wel de meest bijzondere highlights van dit schip.

Londen

In November vloog ik weer terug naar Londen voor WTM; een van de belangrijkste reisbeurzen in Europa. Het was een intense week met heel veel meetings, presentaties en netwerkborrels. Dit keer verbleef ik in een penthouse aan de Theems, vlakbij het beursgebouw en London City Airport. Ik heb dit keer dus niet heel veel van de stad gezien, maar maakte wel nog een boottochtje over de rivier.

Pillows Grand Hotel Ter Borch

Staycation in Zwolle

November

In november heb ik een surprise party voor vriendlief georganiseerd, ter ere van zijn 30e verjaardag. Na afloop van het geslaagde feestje sliepen we in het recentelijk gerenoveerde Pillows hotel dat vlakbij de binnenstad van zijn geboortestad Zwolle ligt. Een fijn hotel waar we 3 jaar eerder al verbleven tijdens oud en nieuw. Het was een heerlijk, feestelijk weekend met vrienden, familie én veel champagne.

Ecuador

Redelijk onverwachts ontving ik in november een uitnodiging om naar Ecuador te gaan. Een land waar ik vrijwel niets over wist, maar wat daardoor juist zo leuk bleek te zijn. Eerder stond ik al op de Noordpoolcirkel in Fins-Lapland, maar dit keer kon ik eindelijk voet zetten op de evenaar. Ook bezocht ik de highlights van Quito en sliep ik bij locals thuis middenin de nevelwouden. Een bijzondere reis!

Parijs

December

Parijs is altijd een goed idee. Zeker als je bijna jarig bent en de stad weer in kerstsferen is. Daarom reden we begin december naar de stad van de liefde voor weer een paar dagen slenteren door de sfeervol verlichte straten, eten bij ons favoriete Korean BBQ restaurant en het bezoeken van de verschillende kerstmarkten. Ook maakte we dit keer een uitstapje naar Versailles, waar ik nog dagenlang doorheen had kunnen dwalen.

Madeira

Halverwege december ging ik op persreis naar Madeira; het bloemeneiland waar het altijd lente is. Op de laatste dag (toen bovenstaande foto gemaakt werkt) was het even bewolkt, maar de rest van de week was het bijzonder zonnig. Zelfs op de kerstmarkt in Funchal scheen het zonnetje flink. Ik bezocht de lavatunnels en natuurlijke zwembaden in het noorden, en maakte een bijzondere jeep tour langs de kliffen in het oosten.

Workation II

December

De week voor kerst bracht ik door in een tiny house bij Droompark Maasduinen. Tijdens deze tweede workation in eigen land nam ik even de tijd om alle plannen en doelen voor volgend jaar op papier te zetten. Na zoveel reizen voelde het goed om mijn hoofd even leeg te maken en alle ideeën concreet te formuleren in een plan van aanpak. Al kon ik het niet weerstaan om ook nog even de kerstmarkt in de grotten van Valkenburg te bezoeken.

2020

Plannen voor het nieuwe jaar

Ik heb nog steeds heel veel bestemmingen op mijn wensenlijstje staan, maar ben van plan het volgend jaar iets rustiger aan te doen. Veel staat er dus nog niet vast in de agenda, al weet ik dat daar snel genoeg weer verandering in kan komen. Het reizen is namelijk écht een verslaving geworden. Begin januari vlieg ik in ieder geval naar Oostenrijk en welke bestemming daarna volgt zullen jullie snel genoeg zien…

Zoals jullie kunnen zien was 2019 gekker, hectischer, mooier en uitbundiger dan welk jaar dan ook. Nooit eerder leefde ik zoveel vanuit mijn koffer. Gelukkig haal ik nog steeds evenveel plezier uit het delen van al deze bijzondere ervaringen en het geven van reistips. Daarom wil ik jullie wederom bedanken voor het volgen, liken en het lezen van al onze verhalen. Laten we samen in 2020 (en in het nieuwe decennium) weer mooie, onvergetelijke momenten verzamelen. Waar dan ook ter wereld!

Denise van Rijswijk

Dit artikel is geschreven door Denise van Rijswijk. Reisfanaat en founder van inhetvliegtuig.nl die al sinds 2012 haar reistips deelt. Altijd op zoek naar de mooiste hotels, de beste culinaire adresjes én het noorderlicht.

Deze artikelen vind je vast ook leuk

Extra reistip: Spaar Miles

Met deze creditcards spaar je automatisch Reward Miles voor upgrades en gratis vliegtickets

Amex Flying Blue

▪ Kosten: €65 p.m.
▪ Jaarlijkse voordelen t.w.v. €3.175

Shop de look!

Vlieg je binnenkort naar een tropisch bestemming of ga je een stedentrip maken? Waar het vliegtuig ook landt, wij hebben alvast de leukste producten voor op je inpaklijstje verzameld. Stijlvolle items die niet in je koffer mogen ontbreken en altijd goed van pas komen. Met deze items op je vakantielijstje weet je zeker dat je travel outfit helemaal af is en je zonder zorgen op reis kunt.